Uutiset

Takaisin

Ruotsin vähittäiskaupan yritykset kehittyvät suomalaisavuin

Ruotsin vähittäiskaupan yritykset kehittyvät suomalaisavuin

Suomalaiset smart retail -yritykset auttavat ruotsalaisia vähittäiskaupan jättejä kehittämään toimintojaan.

Ruotsin erityisosaaminen vähittäiskaupan alalla on kansainvälisesti tunnettua. Lukuisia ruotsalaisyrityksiä kuuluu Pohjoismaiden, Euroopan ja koko maailman tunnetuimpien kuluttajahyödykkeisiin keskittyvien brändien joukkoon.

Myös vähittäiskaupassa digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia ja vaatii yrityksiltä kykyä sopeutua muuttuvaan ympäristöön. Kyse ei ole yksin verkkokaupan kasvavasta roolista, vaan myös yritysten sisäisissä toiminnoissa enenevässä määrin hyödynnettävistä digitaalisista työkaluista esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin tukena.

Vaikka Suomella on varmasti paljon opittavaa Ruotsista kuluttajahyödykkeiden kaupan alalla, digitaalisten ratkaisujen kanssa asetelma lienee jopa vastakkainen.

Marraskuussa 2016 kuusi Finpron eCom Growth -kasvuohjelman smart retail -yritystä vieraili Ruotsissa tapaamassa useita merkittäviä vähittäiskaupan yrityksiä. Kaksipäiväisen visiitin aikana suomalaiset kaupan alan teknologiaan erikoistuneet yritykset saivat mahdollisuuden vakuuttaa ruotsalaiskollegat osaamisellaan. Kasvuohjelma oli sopinut osallistujille etukäteen yli 30 myyntitapaamista ruotsalaistoimijoiden kanssa.

Speeddating-henkisten tapaamisten vahvuus oli ilmeinen, samoin kuin ruotsalaisyritysten tarve liiketoimintansa kannalta järkeville työkaluille. Jokaisella mukana olleelle yritykselle kertyi lupaavia jatkokeskusteluja ja -tapaamisia. Pilottisopimuksiakin solmittiin.

Käytännössä menettely palveli molempia osapuolia. Yhtäältä suomalaisyrityksille aukesi kerralla mahdollisuus tavata useampi keskeinen ruotsalaisyritys. Normaalisti PK-yritysten tapauksessa ovien avautuminen merkittäviin toimijoihin voi olla työn ja tuskan takana.

Toisaalta ruotsalaiset vähittäiskaupan yritykset olivat vakuuttuneita sekä yksittäisten yritysten teknologisesta osaamisesta että useamman yrityksen mukanaan tuoman kokonaistarjoaman laadusta. Suomalaisyritysten tarjoama vaikutti osuvan täsmällisesti niihin tarpeisiin, joita monilta Ruotsin tunnetuimmilta vähittäiskauppatoimijoilta löytyy.

Onnistunutta konseptia aiotaan jatkaa myös keväällä 2017.