Uutiset

Takaisin

Suomalaiset tietoliikenneyritykset tähyävät Afrikan markkinoille: Etelä-Afrikka

Suomalaiset tietoliikenneyritykset tähyävät Afrikan markkinoille: Etelä-Afrikka

Afrikan kehittyvät taloudet avaavat runsaasti mahdollisuuksia suomalaiselle telco- ja tietoliikenneosaamiselle. Finpron Connectivity from Finland -kasvuohjelma vei seitsemän suomalaisyritystä Etelä-Afrikkaan maaliskuun 2017 lopulla. Paikan päällä yritykset loivat uusia asiakaskontakteja markkinalla, jonka potentiaali tiedetään Suomessa hyvin.

Afrikan nousevat taloudet Kenia, Nigeria ja Etelä-Afrikka kehittyvät nopeasti. Finpron Connectivity from Finland -kasvuohjelmalle ne ovat keskeisimpiä kohdemarkkinoita Meksikon ohella, sillä maakohtainen nopea kehitys tuo mukanaan tietoliikenneinfrastruktuuriin liittyvät välttämättömät investoinnit, joihin suomalainen osaaminen istuu erinomaisesti.

Kasvuohjelma on auttanut suomalaisyrityksiä kasvattamaan jalansijaansa kohdemarkkinoilla muun muassa ohjelmakohtaisilla vienninedistämismatkoilla eli niin sanotuilla "trade missioneilla". Keväällä toteutettua Etelä-Afrikan vierailua edelsi aiempi yritysdelegaatiomatka jo viime vuonna sekä osallistuminen toimialan johtavaan tapahtumaan AfricaComiin marraskuussa 2016 Kapkaupungissa.

– Meillä on hyvin konkreettiset tavoitteet ohjelmayritysten liikevaihdon ja viennin kasvun suhteen. Kyse on siitä, miten nämä tavoitteet saavutetaan parhaiten. Trade missionit on havaittu tehokkaaksi tavaksi, toteaa Connectivity from Finlandin ohjelmajohtaja Kimmo Aura.

Edellä mainitusta joukosta Etelä-Afrikka on kehittynein niin teknologisesti kuin liiketoiminnallisesti. Maaliskuussa toteutetun matkan aikana suomalaisyritysten kalenteri oli täynnä asiakastapaamisia, joista kullekin osallistuneelle yritykselle kertyi jopa viitisentoista asiakas-casea työstettäväksi.

Puhtaiden asiakastapaamisten lisäksi matkan aikana järjestettiin laajempi verkostoitumistapahtuma, johon osallistuivat myös Suomen Etelä-Afrikan suurlähettiläs sekä Etelä-Afrikan hallituksen edustaja.

Onnistuneen vierailun siemen kylvettiin jo useampi kuukausi ennen varsinaisia asiakastapaamisia. Kyse on pitkän tähtäyksen suunnittelusta, jonka aikana esimerkiksi paikallinen konsultti kartoitti mukaan lähtevien suomalaisyritysten ambitiot ja tarjonnan. Tätä kautta oli mahdollista löytää eteläafrikkalaiset yritykset, joiden tarpeisiin suomalainen tarjoama sopii. Käytännön järjestelyissä auttoi myös Finpron Etelä-Afrikan toimisto.

– Etelä-Afrikan kanssa onnistuttiin melko hyvin tässä one-on-one matchmakingissa. Osallistujat antoivat palautekyselyssä yleisarvosanaksi 4,8 maksimin ollessa 5, Aura sanoo.

Etelä-Afrikassa ohjelman mukana olivat Cloudstreet, Codemenders, Creanord, Cumucore, Exomi, Nokia ja Tecnotree. Myös yrityspuolella oltiin tyytyväisiä matkan antiin.

— Kylmiltään kaupankäynti ja yhteyksien rakentaminen yrityksiin kaukana sijaitsevalle markkinalle on todella vaikeaa. Pienille firmoille tämä on hyvä tapa luoda korkean tason asiakaskontakteja ja kerryttää potentiaalisia liidejä sekä jälleenmyyjäkontakteja markkinalla, kommentoi Creanordin Sales & Business Development Director Jari Pylvänen.