Uutiset

Takaisin

Kala-Lappi Oy:n savukalajalosteet lumosivat Pariisin

Kala-Lappi Oy:n savukalajalosteet lumosivat Pariisin

Kala-Lappi on nopeasti kasvanut kylmäsavustetun, graavatun ja tulisavustetun kirjolohen jalostaja. Omistaja Vesa Lappi toteaa epäsuomalaisen rohkeasti: ”Ainutlaatuiset valmistusmenetelmämme tekevät tuotteistamme maailman parhaita. Olemme suunnitelleet, kehittäneet ja rakentaneet kaiken itse taataksemme tinkimättömän Aito Lapin Maku -laadun.”

Vesan tietojen mukaan Ranskan gourmet-markkinoille ei ole päässyt muita suomalaisia kalajalostajia tässä mittakaavassa ja näin nopeasti.

Ranskasta on löytynyt kumppaniksi yksi arvostetuimmasta gourmet-ketjuista Le Bon Marche, jolla on pelkästään Pariisissa 15 myymälää. Le Bon Marche on tilannut kaikkia tuotteita jouluksi ja jatkoa on luvassa ensi vuonna. Tuotteita on sovitettu heidän ja ennen kaikkea vaativien ranskalaisten herkkusuiden tarpeisiin. Jatkossa tuotekehitystä tehdään entistä enemmän yhdessä kansainvälisten asiakkaiden kanssa yrityksen strategian mukaisesti.

Huipputuotteet ja Team Finlandin tuki menestyksen siivittäjinä

Yrityksen onnistuminen on mielenkiintoinen tarina omaa sitkeyttä ja julkisten sekä yksityisten palveluiden yhdistelmää, jossa yritys on saanut rahoituksen lisäksi tehokasta ulkopuolista palvelua.

Kala-Lappi on mukana Finpron koordinoimassa Food from Finland Team Finland -kasvuohjelmassa, jota kautta on saatu arvokasta markkinatietoa ja kontakteja Euroopasta. Vesa kiittelee myös Finpron neuvonta- ja verkottamispalveluita, joiden kautta kansainvälistymisen aloitukseen on saatu strategista jämäkkyyttä ja operatiivista laatua sekä sitä kautta todelliseen tietoon pohjautuvaa uskallusta satsata kansainvälistymiseen. Käytännössä kaikki kansainväliset toimet ovat saaneet alkunsa tätä kautta. Näistä verkostoista löytyi viennin avainhenkilöksi Minna Hämäläinen Itä-Suomesta Viinijärveltä. Hän on asunut aiemmin Ranskassa ja puhuu kieltä täydellisesti. Minna on osoittanut olevansa yksi parhaista kansainvälisten markkinoiden avaajista aiemmissa tehtävissään ja myös tässä tapauksessa.

”Kala-Lapin tuore menestys Ranskassa sai alkunsa syksyllä Pariisin Sial-messujen yhteydessä, kun yritys oli siellä kävijänä. Messuilta ei löytynyt hyviä kumppaniehdokkaita, mutta yrityksen ranskankielentaitoinen vientijohtaja Minna Hämäläinen keksi tiedustella hotellin vastaanotosta parhaita gourmet -ketjuja kaupungissa. Rohkea lähestyminen kahteen ketjuun avasi ovet ja ostajat pääsivät maistamaan huipputuotteitamme”, lopputulokseen tyytyväinen Vesa Lappi kertoo.

Kala-Lapin tuotteita on tarjolla myös Saksassa ja pian myös Tanskassa ja Ruotsissa. Vesa Lappi haluaa rohkaista myös muita suomalaisia kotimarkkinayrityksiä tutkimaan kansainvälistymistä ja hakemaan kasvua sitä kautta. Pelkästään Euroopassa on valtava sisämarkkina, jossa aina löytyy tilaa aidoille ja laadukkaille tuotteille. Onnistumiseen vaaditaan uskottavat resurssit, jotka tässä tapauksessa ovat huippulaadukkaat tuotteet ja kyvykkäät henkilöt.

www.kalalappi.fi